Maija og Nilas
Skole img

Maija og Nilas - Den mystiske runebommen

Tvillingene Maija og Nilas utforsker bestefars kontor etter hans død og finner ut at bestefaren var en sjaman som kunne reise til parallelle verdener og snakke med ånder. En ånd dukker opp på kontoret og søker hjelp fra Maija og Nilas til å redde ånden av Språk. Blir ikke ånden reddet, vil språket forsvinne. Tvillingene må løse oppgaver, mysterier og reise til en parallell verden for å redde språkånden. På deres vei finner de ut at det er flere ånder i fare og at de har flere viktige oppdrag i vente.

«Maija & Nilas – Den mystiske runebommen» er et pedagogisk pek og klikk 2D-spill beregnet for 4. – 10. klasse (1.- 3. Klasse med lærer som leser for elever). Spillet er delt opp i episoder med et skolefaglig tema til hver episode. Alle episodene har minispill som er utviklet på grunnlag av utvalgte kompetansemål i den samisk og norske læreplanen. Spillet er historiedrevet av tekst. Det er valgt tekst for å gi spilleren lesetrening og et formål med lesingen. For de svaksynte finnes det innstillinger som kan forstørre teksten. Spillet har inventory-system som skal brukes for å løse noen av minispillene. Det har også notatbok system for å kunne lete opp informasjon for å hjelpe spilleren med minispillene. I notatboka loggføres også samleobjekter og ekstra informasjon.

Passer for barn fra 8 år.
Språk: Norsk, nynorsk, lule-, sør- og nordsamisk.




Skole img Episode 1 (Språk)

Tvillingene Maija og Nilas utforsker bestefars kontor etter hans død og finner ut at bestefaren var en sjaman som kunne reise til parallelle verdener og snakke med ånder. Ånden av livsmestring dukker opp på kontoret og søker hjelp fra Maija og Nilas til å redde ånden av Språk. Blir ikke ånden reddet, vil språket forsvinne. Tvillingene må løse oppgaver, mysterier og reise til en parallell verden for å redde språkånden. På deres vei må de kjempe mot Stallo og finner ut at det er flere ånder i fare.


Skole img Episode 2 (Naturfag)

Maija og Nilas reiser til en ny parallell verden for å redde ånden av naturen fra Huldra. Blir ikke ånden reddet vil alt liv på jorda forsvinne. Tvillingene finner veien gjennom en tåkete skog og ender opp ved et forskertelt som er forlatt. Her må de løse oppgaver og mysterier for å komme seg videre. Etter mange prøvelser finner Maija og Nilas en komsekule som de bruker til å bekjempe Huldra. Etter å ha reddet ånden av naturen, lærer tvillingene at deres bestefar var en beskytter av kunnskapsåndene, men siden han nå er borte, er dem i fare. Flere ånder trenger Maija og Nilas sin hjelp.


Skole img Episode 3 (Matematikk)

Tvillingene åpner en portal til en ny parallell verden for å redde ånden av matematikk. Blir ikke ånden reddet vil all vitenskap og logikk forsvinne. På veien møter de bergtrollet Snillhale som bor i en hytte på fjellet. Snillhale forteller at Luhtatáhkku har tatt familien hans til fange i en gamme i tillegg til å ha tatt ånden av matematikk. Ved hjelp av en magisk ring og løsning av oppgaver, hjelper Maija og Nilas Snillhale å låse opp gammen hvor bergtrollene blir holdt fanget. Bergtrollene hjelper tvillingene tilbake ved å vise hvordan man kommer seg til Luhtatáhkku. Ved å bekjempe Luhtatáhkku og redde ånden av matematikk, finner tvillingene ut at det er flere ånder som er i fare.


Skole img Episode 4 (Duodji og Kunst og Håndverk)

Tvillingene reiser videre til en ny parallell verden for å redde ånden av kunst fra Draugen. Blir ikke ånden reddet vil all kunst og skaperglede forsvinne. På veien finner de et galleri der de møter en snakkende katt som heter Bárá. Bárá forteller Maija og Nilas at dette galleriet tilhører Gieddegeažegálgu og at hun er guden over kunnskap, sjamanisme og moral. Bárá forteller også at Maija og Nilas sin bestefar kjente Gieddegeažegálgu og at de til sammen var beskytterne av kunnskapsåndene. Men når bestefar døde, forsvant også Gieddegeažegálgu. Tvillingene lover Bárá at de også skal lete etter Gieddegeažegálgu på sin vei til å redde ånden av kunst. Ved hjelp av Bárá og utforsking klarer Maija og Nilas å reparere en båt som de bruker til å møte Draugen. Tvillingene finner ikke Gieddegeažegálgu, men ved å bekjempe Draugen og redde ånden av kunst, finner tvillingene ut at de fortsatt har flere ånder å redde.